رئيس مجلس التحرير
د. محمد الباز
ads
قضايا
الخميس 21/نوفمبر/2019 - 02:17 م

وائل غنيم يفضح تحركات أيمن نور والمقاول الأجير محمد علي

وائل غنيم وأيمن نور
وائل غنيم وأيمن نور
أحمد ونيس
aman-dostor.org/28471

انقلب الناشط السياسي وائل غنيم، على أيمن نور رئيس مجلس أمناء قناة الشرق الإخوانية، فاضحًا العلاقات المشبوهة التي يقوم بها "نور"، من خلال استغلال المقاول الأجير محمد علي، وتقديمه للدول الأوروبية كشخص له مصدقية لكونه كان يعمل مع الهيئة الهندسية بالقوات المسلحة في الماضي.

وقال غنيم في تدوينة له على موقع التواصل الإجتماعي "الفيس بوك"، إن "اللي بيعملها أيمن نور واستغلاله لورقة محمد علي في الدوائر الغربية بشكل حقير بإنه بيقدمه ليهم كشخص ليه مصداقية ومتواصل مع قيادات عسكرية جوه الجيش واللي بيفهم في البشر فاهم إن أبو علي عبارة عن مقاول أنفار ذكي طلع بمصالح كتير بشغل التلات ورقات بتاعته".

وتابع الناشط السياسي: "ودلوقتي ما شاء الله بيقول لك إنه على اتصال بالقوى الوطنية. فيراري فيراري فيراري ... علي بايع مصر لأي شاري. مهو بلادي بلادي بلادي حبها مش بالطريقة دي يا مقاول الأنفار إنت واللي مثل الحمار يحمل أسفار بيتكلم عن الديموقراطية وهو ديكتاتور في عزبة من عشرين تلاتين نفر هو سايقها سواقة بمزاجه وهو عارف كده كويس".

واختتم بقوله: "وائل غنيم مش تبع المخابرات يا أيمن يا نور بس اللي إنت بتعمله مش أصول ولعب تلات ورقات بدحلبة وسهوكة وبالتالي حابب أشرح لعبتك أنت والمقاول ومن وراكم الإخوان ... لعبة طول الوقت بتكسبكم مصالح وفلوس والغلابة في مصر بيدفعوا التمن".